Μάθημα 3 – ΦΩΝΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΘΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΡΗΜΑΤΩΝ

ΑΥΤΟΠΑΘΗ ΡΗΜΑΤΑ/ DÖNÜŞLÜ EYLEM

Τα αυτοπαθή είναι τα ρήματα που δηλώνουν ότι η ενέργεια του υποκειμένου επιστρέφει άμεσα σε αυτό.

 

Α) προσθέτουμε  «-n» σε ρήματα που τελειώνουν σε φωνήεν.
Aramak aranmak
Söylemek söylenmek
Korumak korunmak
Yıkamak yıkanmak
B) Προσθέτουμε «-in» σε ρήματα που λήγουν σε σύμφωνο.
Almak alınmak
Çekmek çekinmek
Giymek giyinmek
Övmek övünmek
C)  Ορισμένα ρήματα παίρνουν την κατάληξη «-il» όπως τα παθητικά.
Açmak açılmak
Atmak atılmak
Üzmek üzülmek

Παραδείγματα:

Güneşten korunmamız lazım. (Πρέπει να προφυλάμε τον εαυτό μας {προφυλασόμαστε} από τον ήλιο)

Genç kız yıkandı, giyindi ve evden çıktı. (Το κορίτσι πλύθηκε, ντύθηκε και βγήκε από το σπίτι)

Adam sürekli kendini övüyor. (Ο άνδρας παινεύει συνέχεια τον εαυτό του {παινεύεται})

Önemli olmayan olaylar için kendini üzme! (Μην στεναχωρείς τον εαυτό σου {μην στεναχωριέσαι} για ασήμαντα πράγματα)

 

ΑΛΛΗΛΟΠΑΘH ΡΗΜΑΤΑ /  İŞTEŞ EYLEM

Τα αλληλοπαθή είναι τα ρήματα που δηλώνουν μια κοινή ενέργεια δύο ή περισσοτέρων υποκειμένων, η οποία περνάει αμοιβαία από το ένα στο άλλο.

 

Α) στα ρήματα που λήγουν σε φωνήεν προσθέτουμε την κατάληξη «-ş»
Ağlamak ağlaşmak
Anlamak anlaşmak
Kucaklamak kucaklaşmak
Oynamak oynaşmak
Selamlamak selamlaşmak
B) Στα ρήματα που λήγουν σε σύμφωνο προσθέτουμε την κατάληξη «-iş»
Bakmak bakışmak
Bulmak buluşmak
Gülmek gülüşmek
İtmek itişmek
c) Στα ρήματα που έχουν ως ρίζα κάποιο ουσιαστικό, προσθέτουμε «-laş,-leş»
mektup mektuplaşmak
mesaj mesajlaşmak
telefon telefonlaşmak
dert dertleşmek

 

Παραδείγματα:

Toplantıdan sonra taraflar anlaştı. (Μετά την συνάντηση συμφώνησαν οι συμβαλλόμενοι)

Dün yolda Ayşe’yi gördüm, selamlaştık ve biraz konuştuk. (Χθες είδα στο δρόμο την Αϊσε, χαιρετηθήκαμε και μιλήσαμε λίγο.)

Ahmet bütün gece barda bir kızla bakıştı. (Ο Αχμέτ όλο το βράδυ κοιταζόταν με ένα κορίτσι στο μπαρ.)

 

 ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΤΙΚΑ ΡΗΜΑΤΑ/ETTİRGEN EYLEM

Μεταβιβαστικά είναι τα ρήματα που σημαίνουν ότι την ενέργεια δεν την εκτελεί το ίδιο το υποκείμενο, αλλά άλλο πρόσωπο κατά παραγγελία ή κατ εντολή του υποκειμένου.

 

Ø  Στα πολυσύλλαβα ρήματα (που δεν λήγουν σε φωνήεν ή σε «l» , «r») και στα μονοσύλλαβα φωνηεντόληκτα μεταβατικά ρήματα  προσθέτουμε «-dir (-tir)»
Açmak açtırmak
Almak aldırmak
Çalışmak çalıştırmak
Yapmak yaptırmak
Ölmek öldürmek
Yemek yedirmek
Demek dedirtmek
Ø  Στα πολυσύλλαβα ρήματα που λήγουν σε φωνήεν ή σε «l» , «r» προσθέτουμε «-t»
Aramak aratmak
Beklemek bekletmek
Oturmak oturtmak
Yükselmek yükseltmek
Uyumak uyutmak
Şaşırmak şaşırtmak
Ø  Σε  ρήματα που λήγουν σε «-rk» και σε ορισμένα αμετάβατα ρήματα που λήγουν σε «-k» προσθέτουμε «-it,-ıt, -ut, -üt»
Kokmak  kokutmak
Korkmak korkutmak
Ürkmek ürkütmek
Ø  Προσθέτουμε «-ir,-ır,ur,ür » ή «-ar,-er» σε κάποια μονοσύλλαβα αμετάβατα ρήματα. Δεν υπάρχει κανόνας.
Bitmek bitirmek
Doğmak doğurmak
Duymak duyurmak
Gitmek gidermek
Kaçmak kaçırmak

 

 

Στα μεταβατικά ρήματα υποκείμενο είναι ο εντολέας ενώ ο εντολοδόχος (είναι πάντα έμψυχο) είναι το έμμεσο αντικείμενο και συντάσσεται με δοτική.

Ben yemek pişiriyorum.                           Ben anneme yemek pişirtiyorum.

(Εγώ μαγειρεύω)                           (Εγώ, βάζω την μάμα μου να μαγειρέψει)

 

Μεταβιβαστικά ρήματα τρίτου βαθμού

Μετά τις καταλήξεις «-t, -r, dır» αν προσθέσουμε και τις καταλήξεις «-t,» μπορούμε να σχηματίσουμε μεταβιβαστικά ρήματα τρίτου βαθμού.

 

Ali, Ahmet’i dövdü.        (μεταβατικό ρήμα πρώτου βαθμού)

{Ο Αλί έδειρε τον Αχμέτ}

Ali, Ahmet’i dövdürdü.  (μεταβατικό ρήμα δεύτερου βαθμού)

 {Ο Αλί έβαλε να δείρουν τον Αχμέτ}

Ali,  Mehmet’e Ahmet’i dövdürttü. (μεταβατικό ρήμα τρίτου βαθμού)

{Ο Αλί έβαλε τον Μεχμέτ να δείρει τον Αχμέτ}

 

ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ-EDİLGEN ÇATI

Τα παθητικά ρήματα φανερώνουν ότι το υποκείμενο δεν ενεργεί αλλά παθαίνει κάτι ή δέχεται μια ενέργεια από άλλο πρόσωπο. Στα Τουρκικά σχεδόν όλα τα ρήματα έχουν ενεργητική μορφή και τα παθητικά ρήματα παράγονται από αυτά:

 

1-    Προσθέτουμε «-n» σε ρήματα που λήγουν σε φωνήεν:
Aramak- aranmak
Beklemek- beklenmek
Okumak- okunmak
2-    Προσθέτουμε «-in» σε ρήματα που λήγουν σε –l- :
Almak- alınmak
Bilmek- bilinmek
Bulmak- bulunmak
3-    Σε όλα τα υπόλοιπα ρήματα προσθέτουμε «-il»
Unutmak- unutulmak
Yapmak- yapılmak
Yazmak- yazılmak

 

Σε προτάσεις με μεταβατικά ρήματα το άμεσο αντικείμενο μετατρέπεται σε έμμεσο υποκείμενο και χάνει την αιτιατική πτώση:

Polis her yerde kızı arıyor.                             Kız her yerde aranıyor.

(Η αστυνομία ψάχνει παντού το κορίτσι.)         (Το κορίτσι αναζητείται παντού.)

Sokakta bir çanta buldum.                               Sokakta bir çanta bulundu.

(Βρήκα μια τσάντα στο δρόμο)                       (Βρέθηκε μια τσάντα στο δρόμο.)

Το ποιητικό αίτιο εκφράζει το πρόσωπο ή πράγμα από το οποίο δέχεται μια ενέργεια το υποκείμενο ενός ρήματος παθητικής διάθεσης και εκφέρεται στην Τούρκικη γλώσσα με τη λέξη tarafından (εκ μέρους/ απο)

 

Bu bina Belediye tarafından yapıldı.

(Το κτήριο αυτό κατασκευάστηκε από το Δήμο.)

Bu ilaçlar doktor tarafından verildi.

(Τα φάρμακα αυτά δόθηκαν από τον γιατρό)

 

 

Ποιοι είμαστε.

Το turkology.gr είναι ένα καινούριο site το οποίο υποστηρίζεται από ανθρώπους που αγαπούν τόσο την Τούρκικη όσο και την Ελληνική γλώσσα. Σκοπός του site είναι να διευκολύνει τους μαθητές της Τούρκικης γλώσσας σε κάθε εμπόδιο που θα συναντήσουν.

Είναι δωρεάν;

Όλα τα μαθήματα και βοηθήματα παρέχονται δωρεάν.
Ακολουθήστε μας : Twitter | Facebook
turkology.gr Copyright © 2012 All rights reserved.Developed by all-web.gr